Inzet digitale hulpmiddelen thuis

Doel van dit project is om mensen thuis te helpen om maximaal zelfstandig te blijven en om zorgmedewerkers te ontlasten. De combinatie van gewone en digitale zorg noemen we hybride zorg, dit zal steeds meer de ‘standaard’ worden in de toekomst om het toenemende aantal cliënten op te kunnen vangen.

Hoe doen we dat?

Aan het begin van het jaar is projectleider Sanne-Lot in gesprek gegaan met alle leden van de VVT Alliantie. Naar aanleiding van deze inventarisatie is uiteindelijk gekozen voor Virtuele Thuiszorg van Mobile Care. Dat is een ‘mandje’ van ongeveer 45 hulpmiddelen, waarbij per cliënt bekeken wordt welke middelen gebruikt kunnen worden. Dat is per cliënt verschillend. Denk bijvoorbeeld aan het meten van gewicht en bloedsuiker tot online ondersteuning, beeldzorg en robotjes die helpen bij de dagstructuur. Klik hier voor een totaal overzicht.

Samen met 7 leden van de VVT Alliantie zijn we gestart met de uitrol. De Blije Borgh, De Lange Wei, Internos, Het Spectrum, Swinhovegroep, Cedrah en Zorgwaard. De organisatie is het uitgangspunt, we kijken dan wat er nodig is om de uitrol mogelijk te maken. Het kan dan gaan om extra projectondersteuning, de inzet van verbeterlabs om de verander- en implementatiekracht van medewerkers te versterken, het inrichten van het financieel-administratieve proces enzovoort. Het doel is duidelijk, de weg ernaartoe verschilt per instelling. Maandelijks wisselen we ervaringen uit en helpen elkaar om hobbels onderweg op te lossen of best practises te delen.

Eind april zijn we gestart met de voorbereiding. Gedurende deze voorbereidingstijd hebben we de aanpak kunnen verfijnen met elkaar. Vooral de borging in het werkproces vergt extra aandacht, zodat later bij de intake van nieuwe cliënten meteen bekeken wordt welke hulpmiddelen ingezet kunnen worden. Het is leuk om te merken dat de organisaties elkaar door het project makkelijker kunnen vinden, sommigen hebben elkaar zelfs bezocht om te kijken hoe ze werken. Niet alleen waardevol voor dit project, maar ook bij veranderingen in de toekomst.

Tijdbesparing

Ook benieuwd naar de tijdsbesparing per innovatie? Bekijk dan deze tabel.

Contactpersoon

Projectleider is Sanne-Lot van Ulzen. Je kunt contact met haar opnemen via sanne-lot@vvtwaardenland.nl