• Met de inzet van de carrièrecoach zij-instromers in hun kracht zetten
Demi Jongejan is carrièrecoach en werkt vanuit de werkgeversvereniging voor het project waarin we als VVT Alliantie zij-instromers interesseren en opleiden voor werken in de zorg. Met de juiste begeleiding en aandacht helpt ze hen met de uitdagingen die zij tegenkomen tijdens het opleidingstraject en daarna. En dat werkt, veel zij-instromers blijven gemotiveerd, maken de opleiding succesvol af en floreren in hun nieuwe functie. Hoe pakt Demi dit aan en welke uitdagingen komen de zij-instromers tegen?

Demi heeft haar eigen coaching praktijk, geeft trainingen voor zorgprofessionals en verzorgt de ‘care and career’ podcast en diverse podcasts voor andere zorgorganisaties. Vol enthousiasme zet ze zich in voor de zorgprofessionals die ze mag coachen. Zij merkt al jaren dat deze waardevolle mensen ondergewaardeerd worden en ziet dat dit een steeds groter probleem wordt. ,,Zorgprofessionals haken af”, zegt ze. ,,En dat is ontzettend jammer, want ze zijn hard nodig. Er is al een tekort en dat zal alleen maar groter worden. Ik vind het belangrijk dat ze de juiste aandacht en begeleiding krijgen. Dat is volgens mij een van de belangrijkste aspecten om ze gemotiveerd te houden.”

Vanaf de start betrokken
Met haar ervaring als coach werkt ze nu een jaar bij de werkgeversvereniging en houdt ze zich met de begeleiding van de zij-instromers bezig. ,,Ik ben al betrokken bij de kennismakingsgesprekken”, vertelt ze ,,Als kandidaten binnenboord zijn, dan blijf ik hen begeleiden tijdens het opleidingstraject. Ook als ze aan het werk gaan bij een van de zorgorganisaties blijf ik ze volgen en hebben we gesprekken. Mensen vinden het ontzettend fijn dat ze steeds hetzelfde gezicht zien. Ik stel vragen, luister en vraag door. En zo krijg je al snel eventuele valkuilen of knelpunten boven tafel. Deze aandacht en begeleiding is ontzettend belangrijk, want het zijn vaak mensen die uit een ander beroep komen of die al heel lang niet meer gestudeerd of gewerkt hebben.”

Stappenplan
Inmiddels heeft ze al twee groepen begeleid en in de eerste week van november is er weer een nieuwe groep gestart. De procedure om toegelaten te worden kent verschillende stappen. De eerste stap is het kennismakingsgesprek met de kandidaten die zich aanmelden voor het zij-instromers traject van Zorgtalent. ,,Ik spreek dan zo’n 40 mensen”, vertelt ze. ,,Ik probeer te achterhalen of iemand intrinsiek gemotiveerd is om te werken in de zorg  en wat zijn of haar drijfveren zijn. Ook probeer ik dan al te achterhalen bij welke zorgorganisatie zij het best zouden passen, mochten ze toegelaten worden.”

Na het kennismakingsgesprek krijgen ze een klik-gesprek bij de organisatie waar zij graag aan de slag willen en maken ze een talentscan. Ook lopen ze een dag mee, onder andere om te kijken of er een goede match is. Die match met de zorgorganisatie is heel belangrijk”, vindt Demi. ,,Zowel de kandidaat als de organisatie moeten er een goed gevoel over hebben.” Als dit allemaal positief uitpakt, worden de talenten definitief toegelaten. Die toelating wordt bepaald door de zorgorganisatie waar ze hebben meegelopen. Vervolgens voert Demi, onder andere op basis van de uitkomsten van de talentscan een gesprek met het zorgtalent. Hier is de werkbegeleider ook bij. ,,Samen bepalen we dan de ontwikkelpunten en eventuele andere aandachtspunten”, zegt Demi. ,,De uitkomsten van de talentscan komen ook later in het traject steeds terug. Dus deze scan wordt op meerdere vlakken goed benut.”

Begeleiding tijdens de opleiding
Als de deelnemer met de opleiding bezig is op de leer- en werkplek , dan voert Demi ook regelmatig gesprekken. Dan komen vragen aan de orde als: Is de begeleiding vanuit de organisatie voldoende? Voldoet het werk aan de verwachtingen en waar loop je tegenaan? ,,Deze gesprekken zijn belangrijk”, ervaart Demi. ,,Want het is een intensief traject. Sommige mensen hebben al lang niet meer op school gezeten en moeten daar aan wennen. Anderen vinden de combinatie privé-werk lastig of zouden meer begeleiding willen dan ze op dat moment krijgen. We maken afspraken en ik kijk waar ik kan helpen.”

In de praktijk is duidelijk geworden dat deze aanpak werkt. De uitstroom is beperkt gebleven en de deelnemers stellen de aandacht en begeleiding op prijs. ,,Soms komt een gesprek precies op tijd”, heeft Demi al ervaren. ,,Dan staat iemand op het punt om te stoppen of om uit te vallen en kunnen we dit tijdig ondervangen.”

Training werkbegeleiders
Een ander voordeel van deze aanpak is dat duidelijk is geworden dat sommige werkbegeleiders binnen de zorgorganisaties hulp nodig hebben bij het geven van die begeleiding. ,,Binnen dit traject werken we volgens het principe waarderende begeleiding”, legt Demi uit. ,,Dat vraagt ook iets van de werkbegeleiders en die hebben het al zo druk met het dagelijkse werk. Daarom zijn we speciaal voor hen een training gestart die ik in samenwerking met bureau STERK mocht opzetten en geven. Ook houd ik me samen met de projectgroep bezig met de gevolgen van de inzet van zij-instromers voor het functiehuis. Al met al een mooie opdracht waarin ik van alle organisaties veel vertrouwen  en medewerking krijg. Ik vind het vooral mooi te zien dat veel mensen de stap durven te zetten om hun hart te gaan volgen en ik daar mijn kleine steentje aan bij mag dragen!“