• Nieuws
  • De DigiKoffer: een koffer vol praktische tools voor thuiswonende ouderen

Digi koffer

Wat heb jij als oudere nodig om langer thuis te wonen? Die vraag stelde welzijnsorganisatie SOL uit de Rotterdamse wijken Feyenoord, Noord en IJsselmonde aan 65-plussers in de wijken. Ouderen gingen hierover in gesprek met deze organisatie. En zo is de ‘DigiKoffer’ geboren. Een koffer vol met handige tools en eHealth producten voor ouderen. Projectleider Ingrid Hoogstraten vertelt vol enthousiasme hoe dit initiatief tot stand kwam, wat het precies inhoudt èn hoe het verder gaat. En, is de digi-koffer binnenkort ook in Waardenland?

Ingrid Hoogstraten, oprichtster van Stichting Mens Centraal, is er trots op: de DigiKoffer is een succes en het is een van de projecten waarvoor zij door de welzijnsorganisatie SOL gevraagd is om aan mee te werken. Vanuit verschillende functies en opdrachten kwam ze veel met ouderen in aanraking en pikte ze een aantal signalen op. ,,Ouderen hebben veel hulpvragen en weten soms de weg niet”, vertelt ze. ,,Dat bracht mij op het idee om stichting Mens Centraal op te richten van waaruit ik projecten kon opstarten waarmee ik ouderen kan helpen. En dan met name ouderen die nog thuis wonen.”

Praktische tools
Ouderen gaven aan vooral behoefte te hebben aan praktische tools die ze zelf kunnen kopen. ,,Denk aan hulpmiddelen bij krachtverlies, bijvoorbeeld een handige blikopener, of een lepel die stabiliseert als je last hebt van trillende handen”, zegt Ingrid. Maar ook de robotkat die geaaid kan worden, mauwt en beweegt heeft een plekje in de koffer. In het begin zaten er 12 producten in de koffer, nu zijn het er al 27. Allemaal producten die niet onder de WMO vallen of vergoed worden door de ziektekostenverzekering.”

Tupperware party
Toen de koffer gevuld was met de eerste producten, heeft Ingrid samen met de welzijnsorganisaties bijeenkomsten georganiseerd. En dat sloeg enorm aan. Inmiddels hebben meer dan 1500 ouderen deze bijeenkomsten bezocht. ,,Het mooie van die bijeenkomsten is dat mensen de producten kunnen aanraken, voelen en uitproberen”, vertelt Ingrid enthousiast. ,,Mensen zijn echt verbaasd hoeveel handige producten er te koop zijn. En ze vinden het nog gezellig ook. Vaak roepen ze ‘Het lijkt wel een Tupperware-party van vroeger’.
Dat is toch mooi?”

Bewustzijn rond langer thuis wonen
Daarnaast maakt Ingrid van deze bijeenkomsten ook gebruik om ouderen er bewust van te maken dat zorg niet altijd meer voorhanden zal zijn en dat langer thuis wonen de norm wordt. ,,Hierdoor ontstaan goede gesprekken”, zo ervaart ze. ,,We wijzen hen op de mogelijkheden om dat thuis wonen gemakkelijker te maken en op het feit dat het belangrijk is een netwerk om je heen te hebben en dat ook in stand te houden. Zo vertellen we hen ook over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk en andere sociale activiteiten.”

Luisteren naar ouderen
Een ander voordeel van de gesprekken met de ouderen is de input die ze geven op de producten, maar ook de vragen die ze stellen. Ingrid neemt deze allemaal mee en doet er vervolgens ook wat mee. ,,Zo zie je dat de koffer steeds meer producten krijgt en ik al een aardig gewicht mee moet sjouwen”, zegt ze lachend. ,,Maar dat is heel waardevol. We kunnen steeds beter op de behoeften inspelen en echt waardevol voor thuiswonende ouderen zijn. Momenteel werken we aan een uitbrieding naar introductie van de Digi-koffer in andere gebieden. Wie weet komt deze ook naar Waardeland.”

Interesse in de Digi-koffer? Laat het weten aan Sanne-Lot van Ulzen: sanne-lot@vvtwaardenland.nl