• Sander van IJsseldijk neemt voorzittershamer over van Jurjen Sponselee
Een nieuw jaar, een nieuwe voorzitter. Vanaf 1 januari 2024 neemt Sander van IJsseldijk het voorzitterschap over van Jurjen Sponselee. Sander is bestuurder van De Lange Wei en is al vanaf de start van de Alliantie betrokken bij het netwerk. Hij kijkt uit naar zijn nieuwe rol als voorzitter en wil graag met andere partijen nog verder bouwen aan een goede regionale ouderenzorg waar inwoners ook in de toekomst op kunnen rekenen. ,,Ik geloof in de kracht van samenwerking”, zegt hij. ,,Alleen samen kunnen we uitdagingen in de zorg aan.” Wie is Sander en wat zijn de plannen voor de Alliantie?

De zorg zit in zijn DNA. Sander van IJsseldijk wist al jong dat hij iets voor andere mensen wilde betekenen. Hij werkte in de opvang voor dak- en thuislozen en kwam daarna terecht in de ouderenzorg. ,,Ik ging op mijn 28e aan de slag in de ouderenzorg”, vertelt hij. ,,Ik heb dus al meer dan 20 jaar ervaring in deze tak van zorg en werk er nog met veel plezier in. Sinds 2019 werk ik als bestuurder bij de Lange Wei. Ik ben trots op deze organisatie en werk er iedere dag weer met veel plezier. We zijn stevig verankerd in de lokale gemeenschap en zijn ook fors gegroeid de laatste jaren.”

Dorps karakter
Vooral het ‘dorpse karakter’ van de regio waarin hij nu werkt, spreekt Sander aan. Zelf woont hij in  Stolwijk op een boerderijtje buitenaf en vaart hij dagelijks met de pont over naar de Alblasserwaard, dat hij zijn twee thuis noemt. ,,Ik voel me prettig in deze regio”, vertelt hij. ,,Ik ben een buitenmens en in het weekend kan je me zomaar op mijn trekker tegenkomen. Ik geniet van de natuur en vind de Alblasserwaard een mooi gebied om in te werken.”

Samen kom je verder
Sander is langzaam toe gegroeid naar de voorzittersrol van de VVT Alliantie Waardenland ,,Ik was de laatste jaren al lid van het Dagelijks Bestuur van de Alliantie en heb met iedereen fijn samengewerkt”, zegt hij. ,,Ik geloof in teamwork. Heb altijd teamsporten, waaronder volleybal gedaan. ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’, daar geloof ik heilig in. En zeker gezien de maatschappelijke ontwikkelingen in de zorg is samenwerking een ‘must’. We hebben elkaar meer dan ooit nodig. Ik zal er alles aan doen om dat goed te laten verlopen en ook de samenwerking met partijen als huisartsen, gemeenten, woningbouwcorporaties en welzijnsorganisaties verder uit te bouwen. Die hebben we hard nodig om het langer thuis wonen van ouderen mogelijk te maken.”

Lokaal zorg organiseren
Concurrentie in de zorg, daar gelooft hij niet in. ,,De zorg is een publieke functie”, is zijn overtuiging. ,,Die moet voor iedereen dichtbij en toegankelijk zijn. En dat kunnen we alleen gezamenlijk realiseren. Lokaal zaken organiseren, dichtbij de inwoners, dat vind ik belangrijk. Daar wil ik me de komende jaren zowel vanuit De Lange Wei als vanuit de Alliantie sterk voor maken. Akkoorden als het IZA (Integraal Zorgakkoord) kunnen ons daarbij helpen en meer zaken (financieel) mogelijk maken. Wat ik ook belangrijk vind, is om aandacht te geven aan vitaal ouder worden. Dus niet alleen vanuit zorg denken, maar juist vanuit de principes van positieve gezondheid.”

Zorgprofessionals meer betrekken
Het komend jaar wil Sander de zorgprofessionals in de regio meer betrekken bij de VVT Alliantie Waardenland. ,,Zij zijn belangrijk om de veranderingen daadwerkelijk te realiseren”, zegt hij. ,,Zij kennen onze cliënten als geen ander en kunnen meedenken vanuit de praktijk. Daarom wil ik hen graag intensiever betrekken bij de samenwerking en de projecten die we momenteel hebben lopen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de Cliëntenraden en Verpleegkundig Adviesraden. Hoe we dat precies gaan doen, is nog niet duidelijk. In ieder geval willen we dat in 2024 doen met een of twee bijeenkomsten. Daarover denken we nu na. Maar ook regelmatig communiceren over wat we doen, is belangrijk. Dat deden we nu vooral naar externe stakeholders. Wat mij betreft verbreden we dat ook meer naar interne doelgroepen.“

Vol vertrouwen
Sander is dankbaar dat hij als voorzitter aan de slag mag en kijkt er vol vertrouwen en enthousiasme naar uit. ,,Ik heb altijd fijn samengewerkt met de regionale collega’s. Het is mooi om samen verder te bouwen aan een gezonde ouderenzorg in Zuid Holland Zuid waar je fijn oud kan worden en zijn
.